Het winnen van nieuwe klanten is essentieel onderdeel voor de groei van je bedrijf, maar wist je dat het behouden van bestaande klanten nog veel waardevoller kan zijn? Onderzoek (Harvard Business Review) toont aan dat het 5 tot 25 keer duurder is om een nieuwe klant te winnen dan het is om een bestaande klant te behouden.
Het winnen van nieuwe klanten is essentieel onderdeel voor de groei van je bedrijf, maar wist je dat het behouden van bestaande klanten nog veel waardevoller kan zijn? Onderzoek (Harvard Business Review) toont aan dat het 5 tot 25 keer duurder is om een nieuwe klant te winnen dan het is om een bestaande klant te behouden.
Even rekenen:
De kosten van klantenwerving:
-
Marketing: Het aantrekken van nieuwe klanten vereist aanzienlijke investeringen in marketing en reclame.
-
Verkoopinspanningen: Een nieuw klantenbestand opbouwen kost tijd en energie. Denk maar aan het maken en opvolgen van leads, en het uitvoeren van verkoopgesprekken.
-
Promoties: Veel bedrijven bieden speciale kortingen of promoties aan om nieuwe klanten aan te trekken. Hoewel dit op korte termijn effectief kan zijn, vreet het wel aan je marge.
De waarde van (trouwe) klanten:
-
Vertrouwen en Loyaliteit: Bestaande klanten hebben al een relatie met en vertrouwen in je product, dienst of bedrijf. Deze loyaliteit maakt hen meer geneigd om opnieuw aankopen te doen en zelfs nieuwe producten of diensten uit te proberen.
-
Mond-op-mondreclame: Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Ze zijn geneigd om positieve recensies te schrijven en je producten of diensten aan te bevelen aan hun netwerk. Gratis reclame, toch?
-
Feedback en Verbetering: Bestaande klanten kunnen waardevolle feedback geven over je producten of diensten. Deze inzichten kun je gebruiken om verbeteringen aan te brengen, en dat maakt je dan weer waardevoller voor nieuwe klanten.
Strategieën voor klantenbehoud:
-
Een uitmuntende klantenservice: Zorg ervoor dat jij en je team in staat zijn om problemen snel en efficiënt op te lossen.
-
Beloningsprogramma's: Je kunt overwegen om goeie, recurrente klanten te belonen voor hun loyaliteit door die extra mile voor hen te lopen, een prijsvoordeel te geven, of op een andere creatieve manier.
-
Persoonlijke touch: Maak je benadering, communicatie, contacten zo persoonlijk mogelijk. Bel liever dan je mailt.
-
Regelmatige communicatie: Blijf in contact met uw klanten via regelmatige nieuwsbrieven, updates, telefoontjes, ...
Conclusie: Hoewel het zoeken naar nieuwe klanten altijd een onderdeel zal zijn van onze business, mag het belang van klantenbehoud niet worden onderschat. Door te investeren in de relaties die je al hebt opgebouwd, kun je een stabiele basis van trouwe klanten creëren die niet alleen bijdragen aan recurrente business, maar die ook helpen bij het aantrekken van nieuwe klanten als ambassadeur.
Hieronder nog wat video-inspiratie: