Waarom sales training?
SALESBLOG
Ik kreeg onlangs de feedback van een collega-ondernemer tijdens een netwerk moment: “De meeste van mijn verkopers zitten toch al een paar jaar bij het bedrijf, en het zijn goeie verkopers. Waarom zou sales training voor mij relevant kunnen zijn? Waarom zou ik zo'n investering maken?”
En eigenlijk is dat best een leuke vraag. Ik koppel dat graag aan een andere vraag. Als je goed bent, heel goed, is het dan nog nodig om te trainen, om bij te leren? Lionel Messi is een legendarische voetballer, veel beter dan de meeste trainers waar hij ooit heeft mee samen gewerkt. Toch traint Lionel Messi iedere dag, onder een trainer die nooit beter gevoetbald heeft dan hij. Waarom? Idem met Roger Federer, de zusjes Williams, en tal van andere fantastische topsporters.
Of laten we mij eens als voorbeeld nemen. Ik ben een sales trainer, persoonlijk vind ik mezelf echt een goeie verkoper, het ligt me, het is mijn passie, ik geloof echt dat ik er aanleg voor heb, en het geeft me al veel goeie resultaten en groei bezorgd. Intussen ben ik zelfs een trainer, dus ik leer mensen zoals jij, en organisaties zoals die van jou om betere resultaten te behalen in de verkoop, en in de groei van het bedrijf. Denk je dat ik zelf nog train?
Natuurlijk! Wekelijks lees ik boeken over sales, over ontwikkeling, onderhandelen, management, communicatie, en zoveel meer. Als ik de kans krijg om te leren van nieuwe mensen die ik ontmoet zal ik die niet laten schieten. Ik volg zelf ook regelmatig opleidingen, en ik blijf zoeken naar nieuwe manieren die zowel mezelf als verkoper, als de opleidingsprogramma's die ik heb gemaakt méér waarde te geven.
Dus of jij nu in het begin van je carrière staat, of als jij een ervaren verkoper bent, sales training is van goudwaarde. Je leert er enerzijds een structuur, een methodologie, die de rode draad vormt in je sales. Het is een structuur waarin steeds op terug kunt vallen, en die ook steeds verder verfijnd. Deze structuur moet een basis zijn die je keer op keer kunnen herhalen, en die mooie resultaten bezorgt.
En methodologie alleen is niet voldoende, het geen hij ook moet leren dat zijn vaardigheden. Vaardigheden om verbinding te maken met mensen, karakteristieken te herkennen bij mensen, potentiële klanten goed bevragen, en begrijpen, commerciële kansen zien, goed presenteren, omgaan met bezwaren, en closen.
Dit zijn dingen die je leert, herhaalt, en verfijnt in een sales training. Bovendien ontmoet je tijdens zo'n training heel vaak interessante mensen, er is een kruisbestuiving van kostbare kennis, waardevolle kennis en ervaring, en het breidt je netwerk uit.
En zo'n training kan inderdaad een investering zijn voor een bedrijf. Maar eigen aan een investering is dat je er iets terug aan verdient.
Enkele weken geleden had ik een vervolg training en wanneer ik vroeg naar wat de vorige training had opgeleverd, krijg ik als antwoord dat in de eerste maand al 17% meer omzet werd gedraaid in vergelijking met vorig jaar. 17%! Wat zou dat voor jou betekenen?
Dus ga trainen, oefen met elkaar, werk samen met een sales trainer, en stel met je eigen ogen vast wat dit met jouw bedrijf doet. Wil je graag méér weten over sales training? Check alvast deze informatie!
Veel succes!