top of page

Waarom jij niet graag verkoopt

SALESBLOG

"Verkopen, ik doe dat echt niet graag"

Waarom?

"Gewoon, ik haat het"

​

Dit waren de openingswoorden van mijn gesprek met Philip, een ondernemende vriend. Het was niet de eerste keer dat ik zo'n uitspraak hoorde. Zelfs sommige verkopers, ja echt, verkopers, uiten deze gevoelens. Niet iedereen is even enthousiast over een carrière in de verkoop.

 

Sommige verkopers zijn échte sales-professionals. Die houden écht van die job en horen af en toe dat ze ervoor zijn gemaakt. Ze trainen zichzelf heel vaak, en blijven op zoek gaan naar meer kennis, ervaring en een ruimer netwerk. Maar die verkopers zijn eerder uitzondering. De meeste andere verkopers staan in het vak: 

 

  • Omdat ze fan zijn van het product of dienst die ze aanbieden. 

  • Omdat ze zelf het bedrijf, product of dienst gecreëerd hebben, en het verkocht 'moeten' krijgen. 

  • Omdat ze een eerste job nodig hebben, en de verkoop is een vrij toegankelijk beroep met veel vraag.

  • Omdat ze willen doorgroeien binnen een bedrijf, en eerst het sales-verhaal moeten uitzitten.

​

Veel van die mensen, die staan eigenlijk niet zo graag in de verkoop. Maar waarom is dat? Hier zijn enkele redenen:

​

  • Ze hebben het gevoel dat ze mensen (zullen moeten) 'pushen'.

  • Ze hebben schrik om louch of opdringerig over te komen.

  • Ze hebben schrik voor afwijzing (van zichzelf, en/of het product of dienst die men misschien zelf heeft gecreëerd).

  • Ze hebben schrik om hun targets niet te halen.

  • Ze hebben weinig tot geen zelfvertrouwen.

​

En eigenlijk hoeft dat helemaal niet. Jij hebt producten en/of diensten. Wees eerlijk. Wat vind jij zelf van je product of dienst? Ik mag toch veronderstellen dat je bangelijk goeie producten hebt, of dat je uitblinkt met je dienst, niet? Kan jij jouw klant helpen met jouw product? Wordt die klant er beter van? Zal hij of zij voordeel ondervinden van jouw product? Ja toch? Stel dat je een half jaar na de verkoop je klant opnieuw tegen het lijf loopt. Kun jij die klant recht in de ogen kijken en 100% zéker zijn dat die blij zal zijn met zijn of haar aankoop? Ja toch zéker? 

​

Je hebt een geweldig product en er zijn mensen die echt geholpen zijn met jouw oplossing. Jij bent de enige die jouw klant kan laten kennismaken met deze oplossing. Jij hebt de kans om jouw klant enthousiast te maken, te overtuigen en uiteindelijk blij te maken. En opdringerig of onbetrouwbaar, dat heb jij volledig in de hand. Je kunt jezelf trainen, ik kan je hierbij coachen. Als je oprecht wilt helpen en een goede oplossing biedt met de juiste instelling, dan zal je nooit opdringerig of onbetrouwbaar overkomen.En als je dan nog eens durft closen, en op de goeie manier, dan zàl jij zonder enige twijfel verkopen, en goed!

 

Als jij niet verkoopt dan zijn er 3 mogelijke oorzaken: 

  1. Of je staat niet achter het product

  2. Of je kent je product niet (voldoende)

  3. Of je salesverhaal is niet sterk of juist genoeg opgebouwd

​

Maar als je je product kent, er enthousiast over bent, echt wilt helpen, met een sterk voorstel komt, en de verkoop kunt sluiten, dan wordt verkopen vanzelfsprekend en zelfs leuk. Ik heb zowel in retail als B2B succesvol verkocht, vaak gaven klanten meer uit dan gepland, maar het waren allemaal prettige gesprekken. Ik streefde naar een uitstekende klantbeleving, kwam met een geweldig voorstel en de klanten waren tevreden, zowel op het moment zelf als achteraf.

​

Echt, het vereist aanvankelijk moeite om je verhaal op punt te stellen, maar verkopen kan zo leuk en bevredigend zijn. Zet door, laat je coachen, en vergeet niet te glimlachen!

​

Succes!

​

​

​

MaximeLiefooghe-14_edited.jpg

Meer sales tips, blogs, video's en aanbiedingen in je mailbox?

  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page