top of page

De twee grootste fouten bij netwerken

SALESBLOG

Netwerken is essentieel om nieuwe mensen te leren kennen en waardevolle connecties te maken. De afgelopen weken heb ik verschillende netwerkevenementen bezocht, zowel in binnen- als buitenland, en veel nieuwe en nuttige contacten opgedaan. Bij drie van die evenementen kende ik niemand, wat altijd spannend is. Ik heb een eenvoudige aanpak om nieuwe mensen te leren kennen, maar daarover vertel ik je graag in een ander artikel. Vandaag deel ik de twee grootste fouten die ik vaak zie tijdens netwerkevenementen.

Fout 1: De Kauwgumtechniek

Ik herinner me nog goed mijn allereerste netwerkevent. Zonder ervaring en vertrouwen stond ik daar alleen aan een receptietafeltje. Iedereen leek elkaar te kennen en had fijne gesprekken. Toen kwam iemand anders, die ook niemand kende, bij mij staan, en we raakten langzaam in gesprek. Uiteindelijk ging hij naar huis en stond ik weer alleen. Ik checkte wat social media en deed alsof ik belangrijke mails las. Uiteindelijk gaf ik het op en ging naar huis.

De fout die ik maakte, was dat ik vastplakte aan de enige persoon die ik kende, net als kauwgum. We bleven in onze comfortzone hangen en maakten geen nieuwe connecties. Netwerken draait om het leren kennen van verschillende mensen. Vorige week overkwam het me weer: iemand bleef maar contact met me zoeken uit angst om alleen te zijn. Dit is niet de juiste aanpak. Laat de kauwgum los en durf uit je comfortzone te stappen om nieuwe mensen te ontmoeten.

Fout 2: De Confetti-techniek

Aan de andere kant heb je mensen die als confetti door de ruimte bewegen. Ze onderbreken gesprekken om zichzelf en hun bedrijf op te dringen, vaak met een stortvloed aan visitekaartjes. Vorige week gebeurde dit weer: een persoon onderbrak ons gesprek met een monoloog over hun bedrijf en stelde vervolgens de vraag: "En wat doen jullie?" Dit maakte duidelijk dat ze meer geïnteresseerd waren in potentiële leads dan in echte connecties.

Netwerken draait om het leren kennen van mensen, niet om publiciteit op te dringen en deals te forceren. Het doel is om waardevolle relaties op te bouwen waaruit later samenwerkingen of deals kunnen ontstaan. Door opdringerig te zijn, stoot je mensen af. Wees dus geen plakker of confettistooier. Leer mensen op een fijne manier kennen en geniet van het proces. De opportuniteiten komen later wel, sneller dan je denkt.

Dus, als je gaat netwerken, vermijd dan de kauwgum- en confetti-technieken. Stap uit je comfortzone, maak echte connecties en geniet van het proces. Opportuniteiten zullen volgen, en eerder dan je denkt.

Veel succes!

MaximeLiefooghe-14_edited.jpg

Meer sales tips, blogs, video's en aanbiedingen in je mailbox?

  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page