top of page

De liefdesverklaring op linkedIn

SALESBLOG

IMG_0154.jpg

Enige tijd geleden kreeg ik via LinkedIn een vriendschapsverzoek van Els. Ik wierp een vluchtige blik op haar activiteit, en daar las ik dat ze bedrijven helpt meer rendement te behalen. Bij haar verzoek stuurde ze me ook een berichtje dat ze mij online al vaker had zien voorbijkomen, en dat ze interesse had om een connectie met me te maken. Ik dacht, coaches onder elkaar, ... kan een interessante connectie worden, wie weet werken we ooit samen. 

Els vatte het gesprek aan met de loftrompet. Ze complimenteerde dat ik een leuke website had, dat ik heel goed op beeld plak bij mijn videofragmenten die ze online had gezien, enzovoort. Haar liefdesverklaring maakte me fier en blij, en het gaf met het gevoel dat ik speciaal was voor haar. Ze vroeg ook als ik open stond voor een gesprek. Daar antwoordde ik positief op.

 

De laatste dag dat ik Els hoorde begon ze het gesprek heel erg alledaags, wat grappen over het weer en over hoe druk het wel niet was. Vervolgens deed ze uit de doeken dat ze eigenlijk bedrijven en CEO's advies geeft om hun beleggingen naar een hoger niveau te tillen. Ze gaf ogenblikkelijk een aantal eigenschappen mee die haar doen uitblinken tegenover de rest van de markt. Het volgende bericht was de vraag hoe mijn beleggingen lopen. Ik antwoordde dat ik momenteel geen beleggingen heb lopen, en dat ik alle middelen in mijn zaak investeer. Daarna volgde ... Niets... Radiostilte. 

Het gevoel speciaal te zijn, de blijdschap, de vreugde na de liefdesverklaring maakte plaats voor verslagenheid. 

Oké, ik overdrijf... Het laat me uiteraard koud dat ik die dame nu niet meer ga horen. Maar ik wil even een principe bovenhalen. Heel vaak gebeurt het in de verkoop dat men als bedrijf of verkoper een klant ziet als een persoon die vandaag een potentiële koper is. 

Vaak merk ik op dat verkopers een klant of prospect direct laten vallen wanneer die besluit om nu niet te kopen. Misschien herken jij je wel in het volgende. Ik merk ook dat verkopers soms echt hun ontgoocheling laten blijken wanneer een klant niet koopt. Sommigen laten hun frustratie duidelijk merken, of geven de klant of prospect het gevoel 'dom' te zijn door niet op het voorstel in te gaan. Maar een klant of prospect is véél méér dan alleen maar een potentiële koper vandaag! Die persoon kan een potentiële koper zijn voor de toekomst. Vandaag heb ik geen middelen vrij om te beleggen, maar als ik mijn vooropgestelde doelen behaal had ik binnen twee jaar misschien wél een potentiële klant kunnen zijn voor Els. Maar zoals ons gesprek nu eindigde is de kans klein dat ik dan nog zin heb om met haar in zee te gaan, als ik me haar al zal herinneren. 

Je klant of prospect is dus niet alleen een potentiële koper voor vandaag, maar hij of zij kan ook een toekomstige lead zijn. Bovendien heeft die persoon ook een netwerk, waar misschien wél mensen zijn die jij met je product of dienst kunt helpen. Reden te meer om vrienden te blijven, niet? Oh en dit nog: Een mens die vandaag niet koopt, kan nog steeds een ambassadeur zijn voor jouw merk, jouw bedrijf, jouw product, jouw dienst, of simpelweg voor jou. 

IMG_0155.jpg

Dus als een klant of prospect niet koopt... Blijf vriendelijk. Hou het leuk. Wees niet opdringerig, laat niet merken dat je ontgoocheld of gefrustreerd bent. Breek het gesprek waar je zo naar zocht niet bruut af. Probeer de bést mogelijke indruk na te laten. Er liggen méér kansen in zo'n situatie dan je denkt!

Maxime

MaximeLiefooghe-14_edited.jpg

Meer sales tips, blogs, video's en aanbiedingen in je mailbox?

  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page