top of page

SALESBLOG

De kunst van het communiceren

Sommige mensen luisteren gewoonweg niet, anderen wél. Wat weinigen écht beheersen is ‘begrijpen’. 

 

Gesprekspartner: Je begrijpt er niks van! 

Jij: Ik begrijp het wél, maar… 

 

Gesprekspartner: Ik vind de levertermijn te lang

Jij: Die levertermijn is nochtans zeer gunstig t.o.v. anderen in de markt.

 

Gesprekspartner: Ik vind jou een échte egoïst?

Jij: Ik een egoïst? Dat is nu nog het mooiste! Ben je vergeten dat ik voor jou al… 

 

Gesprekspartner: Ik voel me uitgesloten.

Jij: We sluiten je toch niet uit? Waar haal je dat nu? 

 

 

Mensen zeggen vaak dingen tegen ons, maar de meeste dingen horen we maar begrijpen we niet. We dénken soms dat we het begrijpen. Als een klant zegt dat hij je voorstel te duur vindt, dénken we dat we dat begrijpen. Als een teamlid zegt méér waardering te willen dan dénken we dat we weten wat die bedoeld. Maar is dat wel zo? Stel nu dat we bovenstaande voorbeelden als volgt zouden beantwoorden:

 

Gesprekspartner: Je begrijpt er niks van! 

Jij: Wat zorgt ervoor dat je dat gevoel hebt? Ik vind het belangrijk wat jij vindt, dus wil je het me asjeblieft uitleggen?

​

Gesprekspartner: Ik vind de levertermijn te lang

Jij: Oké, en wat bedoel je daarmee precies? Wat zou een goeie levertermijn zijn? Waarom is de dringendheid voor jou zo hoog?

 

Gesprekspartner: Ik vind jou een échte egoïst?

Jij: Ik schrik ervan dat te horen. Wat heb ik precies gedaan om je dat gevoel te geven?

 

Gesprekspartner: Ik voel me uitgesloten.

Jij: Dat kan de bedoeling niet zijn, vanwaar komt dat gevoel? 

 

Nu toon je oprechte interesse, maak je échte connectie en begrijp je écht wat er speelt. Vraag ook door: 

 

  • Wat maakt dat je dat zegt? 

  • Waarom is dat voor jou zo belangrijk?

  • Wat bedoel je daar exact mee? 

  • Hoe bedoel je? 

  • Is dat voor jou belangrijk? 

 

Je begrip van de realiteit, de visie, de gevoelens, de situatie van je gesprekspartner worden alleen maar groter. Die persoon voelt zich ook écht begrepen, en als je dan nog eens krak bent in het tonen van begrip en samen zoeken naar oplossingen kun je écht een krak worden in het overtuigen, compromissen sluiten en conflicten oplossen. 

 

Veel succes!

MaximeLiefooghe-14_edited.jpg

Meer sales tips, blogs, video's en aanbiedingen in je mailbox?

  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page