top of page

Jouw verhaal is uniek

SALESBLOG

Het Belang van Verhalen in de Verkoop

Wanneer je op zoek bent naar een product of dienst, vergelijk je waarschijnlijk verschillende opties voordat je een keuze maakt. Mensen zijn bereid om geld uit te geven, maar ze willen geen verkeerde beslissing nemen. Niemand wil te veel betalen, een beter product mislopen of iets van slechte kwaliteit kopen. Daarom vergelijken mensen tegenwoordig meer dan ooit tevoren: prijs, kenmerken, kwaliteit, reviews en merk spelen een cruciale rol. Maar er is één element dat een onmiskenbare impact heeft op de koopbeslissing: een goed verhaal.

​

Kracht van verhalen in verkoop

Verhalen vertellen is een eeuwenoude kunst die mensen altijd heeft gefascineerd. Dit is niet anders in de verkoopwereld. Kijk eens naar je producten of bedrijf. Je kunt veel vertellen over de kwaliteit, de mogelijkheden en de prijsverschillen met concurrenten. Maar alles past in een groter verhaal. Wat is jouw verhaal? Waarom werk je bij dit bedrijf? Waarom heb je het opgericht? Waarom ben je verliefd geworden op dit product of deze dienst? Hoe is het ontstaan?

Stel je voor dat je een reis naar Zuid-Amerika wilt maken en vijf reisbureaus vergelijkt. Natuurlijk kijk je naar prijzen, excursies en reviews. Maar stel je voor dat de eigenaar van een bureau ooit een tragisch ongeval overleefde en besloot zijn dromen na te jagen. Hij reisde drie maanden door Zuid-Amerika, ontdekte prachtige plekken en besloot anderen dezelfde ervaring te bieden. Dat verhaal zou je aandacht trekken, toch?

​

Mijn verhaal in Sales

Mijn reis in de saleswereld was niet makkelijk. Als kind werd ik vaak een 'geboren verkoper' genoemd, maar in de praktijk bleek dat zoiets niet bestaat. Ik behaalde niet de resultaten die ik wilde en voelde me mislukt. Maar opgeven lag niet in mijn aard. Ik zocht naar kennis en vaardigheden om te slagen. Via mijn werk kreeg ik vaak saaie trainingen of juist leuke, maar inhoudsloze sessies. Zelfstudie, seminars en online trainingen werden mijn redding. Mijn resultaten verbeterden en anderen begonnen mij om raad te vragen. Ik ontdekte mijn passie voor het coachen van verkopers en besloot hiervan mijn carrière te maken. Nu help ik bedrijven en verkopers groeien door de training te geven die ik zelf had willen krijgen. Bovendien bied ik gratis content aan om jonge verkopers te inspireren.

​

Dit verhaal creëert een emotionele connectie met mensen. Ze herkennen zich erin en voelen zich sneller aangetrokken tot mijn diensten.

​

Let op: Wees Oprecht

Een belangrijke valkuil is het verzinnen van verhalen. Je moet oprecht en authentiek zijn. Denk na over jouw verhaal in je leven en professionele carrière. Mensen kopen van mensen, niet van producten. Ze vallen voor het verhaal achter het product.

​

Veel succes in je sales!

MaximeLiefooghe-14_edited.jpg

Meer sales tips, blogs, video's en aanbiedingen in je mailbox?

  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page