top of page

Het fenomeen 'de louche verkoper'

SALESBLOG

bruce-mars-8YG31Xn4dSw-unsplash.jpg

"Pas op hoor! Laat je niet vangen! 'T is een goeie verkoper!"

Heb je deze uitdrukking wel eens gehoord of zelf gebruikt? Ik wed van wel! Veel van ons in de verkoop kennen de angst om te bellen of deals te sluiten, vaak gevoed door het idee dat klanten ons zien als 'die verkopers' die niet te vertrouwen zijn. En sommigen schamen zich zelfs voor het beroep, geloof het of niet!

Maar laten we eens kritisch kijken: is die angst wel terecht? 

Een goede verkoper is iemand die echt luistert, oprechte oplossingen biedt en waarde creëert voor zijn klanten. Het wordt tijd dat we stoppen met ons te schamen en trots zijn op onze rol. Wij zijn geen oplichters; we zijn professionals die problemen oplossen.

Dus, de volgende keer als iemand zegt "Pas op, het is een goeie verkoper!", lach dan en zeg met trots: "Ja, dat klopt!" Het is hoog tijd om het stereotype van de 'sluwe verkoper' af te schudden en onze vak met trots te erkennen. Verkoop is een kunst en een vak, en dat mogen we best uitdragen!

 

Vind ik zelf mijn producten of mijn diensten minderwaardig? Van slechte kwaliteit?

Neen! Ik vind mijn producten en mijn diensten telkens waanzinnig goed! Ik ben er 100% van overtuigd dat klanten plezier zult beleven aan mijn producten, of dat mijn producten massa's voordelen opleveren voor mijn klanten, of dat hun levens zelfs erop vooruitgaan dankzij mijn producten of diensten.

 

Heb ik de bedoeling om geld te verdienen?

Ja, zeker! Maar wat mij echt drijft, is het plezier om klanten vooruit te helpen. Mijn grootste voldoening komt van het bieden van een geweldige ervaring aan klanten, hen aan het lachen maken, en het genoegen te horen hoe ze opscheppen over mijn producten of diensten.

Waarom zou ik me dan schamen? Waarom zou ik bang zijn? Ik bied topkwaliteit producten, ik heb een geweldige instelling, en mijn doel is oprecht om mijn klanten te helpen. Wat ik dus moet doen, is mijn product of dienst aan zoveel mogelijk mensen voorstellen. Ik moet mensen aanspreken, bellen, e-mailen, en hen kennis laten maken met wat ik te bieden heb, dat is het!

 

 

 
 

Oké, ik ben overtuigd! Maar wat dan met klanten en prospecten? Wat als zij nog steeds vinden dat verkopers potentiële bedriegers zijn?

Maar is dat echt zo? Denken klanten echt negatief over verkopers, of ben ik gewoon bang? Ik kan je nu vertellen, dat is niet het geval. Klanten waarderen verkopers die een echte ervaring kunnen creëren. Hier zijn wat voorbeelden.

Wanneer ik naar mijn vaste kapper ga, die niet de goedkoopste is en zelfs uit m'n dagelijkse weg, ga ik er graag naartoe omdat de eigenaar me altijd verwelkomt alsof ik zijn beste klant ben. Ik voel me speciaal, ook al weet ik dat hij dat wellicht met iedereen doet. De beleving in dat kapsalon, inclusief vriendelijk personeel en een gratis hoofdmassage, maakt alles zoveel beter.

Bij de Rituals-winkel betaal ik meer dan dubbel voor douchegel dan in de supermarkt, maar de beleving, met vriendelijk personeel en goede uitleg, maakt dat ik blijf terugkomen.

In een winkel zoals Oil & Vinegar betaal ik meer voor kruiden en olie, maar de charmante dame geeft me zulke goede tips en inspiratie dat ik meteen wil koken zodra ik thuis ben.

Mijn personal trainer, Christophe, is meer dan een trainer; hij is een vriend geworden. Zijn diensten zijn niet goedkoop, maar zijn aanpak maakt elke sessie de moeite waard, met leuke workshops en evenementen.

Zelfs toen ik in naam van Apple werkte, zag niemand me als een dubieuze verkoper. Ik hield van mijn producten en kende ze uit mijn hoofd, waardoor ik elke klant kon helpen met een op maat gemaakte configuratie, wat hun investering echt waardevol maakte.

Je hebt vast ook plekken waar je graag komt, zoals een heerlijke bakker, een fantastisch restaurant, of een vertrouwde sportwinkel.

Als jij een verkoper bent, wees dan trots op je producten of diensten. Ken ze grondig, sta achter je product en wees een ambassadeur voor je bedrijf. Combineer dit met een goede houding en solide verkoopvaardigheden, en niemand zal je als dubieus beschouwen. Integendeel, mensen zullen graag bij je kopen, en jij zal succesvol zijn.

En als je twijfelt over je houding en verkoopvaardigheden… je weet waar je terecht kunt voor hulp. 😉

 

Succes!

MaximeLiefooghe-14_edited.jpg

Meer sales tips, blogs, video's en aanbiedingen in je mailbox?

  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page