5 zaken waar je geen talent
voor nodig hebt.
SALESBLOG
Wat ik je nu ga vertellen geldt niet alleen in de verkoop, maar ook in vriendschappen, relaties, op jouw werk, overal! Ik zeg soms dat een geboren verkoper niet bestaat en dat iedereen de verkoop kan leren. De reden dat ik dat zeg is omdat verkopen voor een groot deel afhangt van eigenschappen & mogelijkheden die werkelijk iedereen bezit.
Uiteraard zijn er talenten en vaardigheden die helaas niet iedereen bezit, zoals het aanvoelen van mensen, het lezen van lichaamstaal, de juiste vragen stellen, de juiste structuur gebruiken in je gesprekken, omgaan met weerstand en bezwaren, durven bellen & prospecteren, enzovoort. Maar die dingen kunnen aangeleerd worden. Maar onderstaande 5 eigenschappen kun jij nu al naar de praktijk brengen, en ze zullen ervoor zorgen dat mensen je méér vertrouwen en méér gunnen. In de verkoop zijn deze dingen alleen al topeigenschappen.
Glimlachen
We vinden dit vanzelfsprekend. “Uiteraard” of “Cliché” hoor ik je misschien denken. Maar is die glimlach wel zo vanzelfsprekend? Doe de test, hé. Bezoek 5 willekeurige restaurants en zoek de glimlach tijdens de ontvangst, het opnemen, het voorstellen van de suggestie, wanneer je iemand vraagt om nog eens op te nemen, bij het voorstel om een dessert te nemen en bij het presenteren van de rekening. Bezoek morgen 5 willekeurige winkels, laat je begeleiden door een verkoper of verkoopster en zie hoeveel glimlach je nog ziet na het verplichte “goeiemorgen”-nummertje. Als binnenkort de lente aanbreekt en de terrasjes vol zitten, wandel er even voorbij en zoek eens hoeveel glimlachen je ziet. Je gaat er echt te makkelijk van uit dat die glimlach vanzelfsprekend is. Als jij leert glimlachen, dan zul je mensen om je heen in een positieve sfeer krijgen, ze zullen graag in je omgeving vertoeven, en klanten zullen sneller, vaker en méér kopen.
Luisteren
Nog zoiets. “Natuurlijk luister je wanneer iemand tegen je spreekt”. Maar luisteren is niet hetzelfde als zwijgen tot jij weer aan de beurt bent om te spreken. Als een klant je iets vertelt, luister écht. Bevestig dat je aan het luisteren bent door te knikken, door te bevestigen met “uhu”, “snap ik”, “ik ziet het”, enzovoort. Vraag ook door, toon die interesse, en onthoud wat men je net vertelde. Het zal het vertrouwen vergroten, je band intenser maken en bijdragen tot een positief resultaat, wat dat ook voor jou moge betekenen.
Afspraken nakomen
Ook dit lijkt simpel, maar let er eens op hoeveel afspraken we maken we maken.
“Ik beloof dat ik vanaf nu…”
“Oké, vanaf nu zal ik niet meer…”
“Ik stuur u…”
“Ik zal kijken voor…”
“Tegen morgen kan ik…”
En ga zo maar door. Beloof niks, of spreek niks af waar je niet 100% zéker van bent dat je het kunt realiseren, en onthoud wat je afspreekt. Zet het in een To Do-lijstje, in je agenda, noteer het. Want als jij je afspraken niet nakomt valt alle vertrouwen weg. Zou jij kopen van iemand die z’n afspraken niet nakomt? Zou jij tijd blijven investeren in een vriend waar je niet kunt op rekenen?
Eerlijk zijn
En als we dan toch over vanzelfsprekendheden bezig zijn. Wees altijd eerlijk. We liegen sneller dan we denken. Hoe vaak antwoorden we op een vraag met “Ik denk het wel hoor” of “Dat moet wellicht lukken” terwijl we dat niet helemaal zeker zijn. Benoem service niet gratis als het uiteindelijk toch betalend gaat zijn. Beschrijf iets niet als mogelijk als het buiten de mogelijkheden van een toestel of oplossingen ligt. Beschrijf geen onhaalbare levenscyclus, spreek niet over features die er niet zijn. En vooral: als je iets niet weet. Zeg het. Ook al heb je schrik om te dalen in aanzien. Liever een expert die zaken dubbelcheckt dan een leugenaar.
Oplossingen zoeken
Iedereen kan denken in obstakels. Waarom lukt iets niet? Wat zou er kunnen mislopen waardoor iets niet lukt? Makkelijk. Maar iedereen kan ook zoeken naar oplossingen. Wat zouden we kunnen doen om dit toch te doen lukken? Wat kunnen we proberen? Wat zou je klant of je vriend kunnen helpen? Hoe kan jij iets betekenen voor die persoon? Wat kan ik ‘buiten het normale’ doen om toch iets te realiseren?
Iedereen kan glimlachen, luisteren en eerlijk zijn. Iedereen kan zijn of haar afspraken nakomen, en iedereen kan denken en zoeken naar oplossingen. Het zijn 5 basiszaken waar je geen talent voor nodig hebt, en waarmee je zowel privé als professioneel mee scoort. Ongelooflijk dat zelfs opgeleide verkopers niet voldoen aan deze 5 simpele dingen. Dus begin hiermee, en je staat al een hele stap verder. Succes!