Effectieve communicatie
SALESBLOG
Communiceer jij dagelijks met klanten of collega’s? Wat zou het voor jou persoonlijk betekenen als je beter en effectiever zou communiceren?
💡Tip: communiceer niet zoals je het wil zeggen. Communiceer zoals je zou willen dat het wordt ontvangen.
Vaak zitten we bij communicatie met ei 🥚, en dat moeten we kwijt. Er is een opdracht die we willen dat wordt uitgevoerd, er is een fout gebeurd en er moet geconfronteerd worden, er heeft je iets gekwetst of boos gemaakt, we willen iets uitleggen, iemand coachen, enfin uitgangspunten zat.
Als je effectief wil communiceren doe je er goed aan om… Ow… wacht even… wat is effectief communiceren, trouwens? Waarom communiceren we? We willen niet zomaar iets vertellen, toch? We willen dat de ander iets begrijpt, iets doet, iets niet meer doet, iets onthoudt, of een bepaald gevolg geeft aan wat we zeggen. Toch?
Bv.
De verkoper doet een sales gesprek. Het doel is niet ‘vertellen wat we doen’, toch? Het doel is de klant adviseren en een keuze laten maken, misschien een koopbeslissing maken, op basis van de verkoper zijn of haar advies.
De manager roept iemand die al 3 keer te laat was bij zich. Het doel is niet om die persoon zich eens goed slecht te laten voelen, toch? Het doel is om verandering van gedrag te zien.
Je vindt je partner lui. De bedoeling van je gesprek is om je partner meer te laten helpen in het huishouden. Toch?
Neem nu dat laatste voorbeeld. Als ik mij nu eens goed kwaadmaak en zeg: “Het is altijd hetzelfde met jou, je bent de grootste luie lamzak die ik ooit heb ontmoet, ik beklaag me echt dat ik ooit met jou iets begonnen ben.” Laat ons nu eens van het ergste uitgaan, en stellen dat je het écht meent. Wat is het resultaat? Zal je partner zeggen: “Oké, schat je hebt gelijk”, en onmiddellijk een doet-het-plotseling-allemaal worden? Lijkt me sterk. Het lijkt me waarschijnlijker dat de partner in het defensief zal treden, gekwetst en boos zal zijn, en zal zoeken hou hij of zij jou kan terugkwetsen. Is de communicatie dan effectief geweest? Ik dacht het niet hé?
Maar we hoeven zelfs zo donker niet te gaan. Stel, jij bent hemels enthousiast over een reis naar een bepaalde bestemming, en je wil je partner overtuigen. Je voert een enthousiast betoog over de temperatuur ginder, de pracht en praal van het hotel en je beschrijft de glinsterend blauwe zwembaden van het resort. Je partner is echter een introverte persoonlijkheid, heeft geen interesse in zon en zwembad, maar wil een betaalbare vakantie, waar hij of zij een aantal interessante bezienswaardigheden wil aanschouwen. Zal je enthousiaste “Kijk papa, zonder handen”-betoog effectief zijn? Ik denk het niet.
Daarom, denk eens na. Hoe wil ik dat iemand mijn boodschap ontvangt? Hoe voelt die zich erbij? En welke actie wil ik dat die persoon wél of niet onderneemt? En beslis op basis daarvan welke argumenten, welke tonaliteit en welke stijl je zult hanteren als je communiceert. Het klinkt banaal, maar dit maakt hét verschil in de uitkomst van je communicatie.
Veel succes!