top of page

5 redenen waarom klanten liever fysiek kopen.

SALESBLOG

De grootste charge van doemberichten kwam zo rond 2010. Ik las toen op verschillende plekken dat webwinkels dé bedreiging waren voor fysieke winkels, en dat tussen 2015 en 2020 méér webshops zouden zijn dan fysieke winkels. De doemdenkers zagen de fysieke winkels al één voor één het faillissement aanvragen, en wie toen nog niet op de E-commerce-boot zat was eraan voor de moeite. Het was dan ook niet verwonderlijk dat veel retailers en winkeliers zich zorgen gingen maken over hun toekomst.

 

Persoonlijk heb ik nooit geloofd dat deze aardverschuiving zou komen. Uiteraard is E-commerce een piste die iedere retailer moet bestuderen, maar dan ben ik het méér eens met bijvoorbeeld Wouter Torfs. In zijn boek ‘Werken met hart en ziel’ beschrijft hij dat hij ooit eerder sceptisch stond tegenover E-commerce, omdat hij schrik had dat een nadelige impact zou hebben op de fysieke Torfs-winkels. Het tegendeel bleek waar. Bij Schoenen Torfs hebben ze het fysieke en online verhaal zo vlot mogelijk in elkaar verweven waardoor beide kanten elkaar alleen maar versterken. Hij beschrijft dat hij nooit van tevoren had durven dromen hoe zowel de fysieke winkels als de webshop zo’n groei zouden doormaken.

 

Een andere wereldwijde gebeurtenis die de fysieke winkels helemaal de kop zou indrukken was Covid-19. Iedereen ging massaal aan het webshoppen, en dit zou een ware uppercut worden voor de fysieke winkels. Maar ook hier is het tegendeel waar. Want, het klopt dat natuurlijk zowat alles online werd aangekocht in die periode, maar wat blijkt volgens een onderzoek van RetailSonar?  Voordal de webshops van lokale, fysieke winkels hebben gedeeld in deze groei.

 

Meer nog!

 

Ik las onlangs over een onderzoek van ABN-AMRO, waaruit zou blijken dat 74% de voorkeur geeft aan kopen in een fysieke winkel. Wél is het zo dat mensen eerst vooraf research doen vooraleer de fysieke winkel te bezoeken, en dat men dus ook bewust kiest voor een leuke en betrouwbare winkel. Mensen kopen ook méér in fysieke winkels. En voor alle duidelijkheid: Online kopen is niet per definitie goedkoper.

 

Maar goed. Hoe komt dat nu? Waarom kopen 3 van de 4 mensen bewust en liefst in een fysieke winkel? Wel, 5 redenen:

 

1. Fysiek ervaren en vergelijken

Klanten kunnen je product vastpakken, uitproberen, aantrekken, voelen, ruiken. Een klant bouwt nu eenmaal véél sneller een connectie met een product wanneer die het kan vastpakken en uitproberen. Waarom denk je dat je bij Apple werkelijk ieder product kunt uittesten, tot de accessoires toe? Of denk maar eens aan alle probeer-producten bij Rituals, of de testrit bij de aankoop van je wagen. Daarnaast kan een klant ook 2 modellen naast elkaar leggen en met véél méér zekerheid een keuze maken.

 

2. Onmiddellijk beschikbaar

“Morgen in huis” staat er dan zo knap in het groen op de webshop. De volgende dag leveren is knap, sneller kan het haast niet, juist? Toch wel! Koop gewoon in een fysieke winkel. Normaal gesproken is het toestel daar gewoon op voorraad. Ik heb - net als veel generatiegenoten, zo blijkt - weinig geduld. En als ik plots impulsief iets wil, dan wil ik het dan ook snel. Zou wou ik onlangs een DJI Osmo Mobile 6 kopen. Dat is zo’n draagstatiefje om het beeld van m’n iPhone stabiel te houden wanneer ik film. Ik ben 20 km gereden naar een Vandenborrewinkel om ‘m direct te hebben. Dat was me bij een webshop niet gelukt.

 

3. Deskundig advies

Op Google kun je werkelijk alles terugvinden. Of dat denken we toch. Maar is dat wel zo? Alleszins niet als het om advies gaat. Als ik bepaalde symptomen vertoon, dan kan de diagnose die Dokter Google me geeft best wel eens verschillen van wat een expert, zoals mijn huisarts, me zal vertellen. En dat is eigenlijk in iedere branche zo. Ik heb klanten vaker zien vragen naar een specifiek product of een specifieke dienst, maar wanneer ik het gesprek toch even aanging bleek dat ik de klant toch in een andere richting moest leiden. Gelukkig maar. We denken soms dat we na een Google-search voldoende weten, maar dan kom je in zo’n authentieke winkel, waar een échte expert je vragen stelt over zaken waar jij nog niet eerder aan had gedacht. Fantastisch geruststellend toch, niet?

 

4. Sociaal gebeuren

Mensen hebben nu eenmaal nood aan sociaal contact. Als er één iets is die ikzelf heb onthouden uit de corona-periode is het dat wel. Mensen vinden het fijn om in contact te gaan, ook al houden ze soms - vanuit een reflex - de boot af in het begin. “Het is gewoon om even rond te kijken”… Herkent u het? :) Bovendien is het fysiek winkelen ook iets wat met samen met vrienden, het gezin of familie kan doen, en ook dàt kan heel erg fijn zijn!

 

5. Winkelbeleving

En het belangrijkste van al: kopen kan zo verdomd leuk zijn! … Tenminste… Als je een topzaak met een topverkoper bezoekt. Want topverkopers zijn specialist in het creëren van klantbeleving. De juiste omgeving & decor, die oprechte vriendelijkheid, die authenticiteit, die warme ontvangst, dat vleugje humor, die perfect uitgedachte demonstratie, die leuke tips & extra’s. Geld uitgeven kan ook gewoon leuk zijn.

 

​

Ik hoop dus dat jij nu net als ik overtuigd bent dat fysieke winkels niet ten dode zijn opgeschreven, wel integendeel. Wel is het belangrijk om voldoende in te zetten op klantbeleving en premium verkopers. Als je daar hulp kunt bij gebruiken, check dan zeker deze info over Sales Training!

 

Veel succes!

MaximeLiefooghe-14_edited.jpg

Meer sales tips, blogs, video's en aanbiedingen in je mailbox?

  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page