10 Typische uitspraken van verkopers die je moet vermijden
SALESBLOG
Verkopers gebruiken in sales vaak standaardzinnen en tactieken om de verkoop binnen te halen. Soms is dat bewust, tactisch. Soms is het uit onwetendheid. Die zinnen zijn de standaardzinnen die men ooit heeft gehoord of geleerd. Die zinnen werken meestal contraproductief en halen je geloofwaardigheid naar omlaag.
Herken je deze?
1️⃣ "Dit is een eenmalige aanbieding, alleen vandaag geldig."
Amai! Normaal 1.200 euro, en nu slechts 199 euro, tot vanavond... Tuurlijk! Heel geloofwaardig. Druk uitoefenen via tijdslimieten kan klanten het gevoel geven dat ze worden gemanipuleerd, en dat creëert wantrouwen.
2️⃣ "Iedereen koopt tegenwoordig dit product!"
Het gebruik van sociale druk kan averechts werken als het niet geloofwaardig overkomt of als de klant zich niet kan vinden in de groep waarnaar verwezen wordt.
3️⃣ "Dat is interessant voor u."
Wie zegt dat? Jij?! Haha, dat zal wel. Jij bent dan ook de verkoper. Het zou bizar zijn mocht je het anders zeggen.
4️⃣ "We hebben nog maar een paar stuks op voorraad."
Allez, het zijn dus de laatste? Ik zal me maar haasten... Pas op... Hoewel schaarste een legitieme verkoopstrategie kan zijn, kan het ook wantrouwen wekken als klanten merken dat het product toch steeds beschikbaar is.
5️⃣ "Vertrouw mij, dit is het beste wat u kunt krijgen."
Je mag fier zijn uiteraard, maar... Overmatig vertrouwen eisen zonder bewijs kan scepticisme oproepen, vooral als de verkoper niet genoeg kennis van het product toont.
6️⃣ "Dit is de oplossing voor al uw problemen."
Een product als wondermiddel presenteren is vaak misleidend en kan tot teleurstellingen leiden.
7️⃣ "Wij zijn de beste in de markt."
Kun je dat bewijzen? Top. Zoniet maak je je be-la-che-lijk... En zelfs als het juist. zelfzekerheid maakt indruk, maar de grens met arrogantie en het bijhorende gebrek aan gun-factor is flinterdun.
8️⃣ "Binnenkort gaat de prijs (misschien) omhoog."
In sommige sectoren fluctueert de prijs, dat klopt. Soms ook niet. Hoe dan ook wordt dit argument vaak gebruikt. Je kunt dat zeggen om uw klant correct te informeren, maar niet om een koopbeslissing te forceren. De kans dat het averechts werkt is groter dan de kans dat het iets bijdraagt. En denk eens na. Waarom moet een klant jouw product of dienst kopen? Omdat het nu voordeliger is dan later? Of omdat jij de béste partner bent, jouw oplossing de béste is, jouw service de beste is, jij de klant zijn of haar probleem écht kan oplossen?
9️⃣ "Toevallig."
Toevallig ben ik woensdag bij u in de buurt. Toevallig heb ik er nog ééntje in mijn camionet liggen. Toevallig heb ik daar een oplossing voor. Laat je klant niet denken dat je hem of haar zo dom vindt. Wees liever eerlijk.
1️⃣0️⃣ "Je krijgt deze kans maar één keer."
Amai... Dus je wil me écht écht écht helpen? ... Oh ja alleen als ik nu onmiddellijk mijn centen geef. Zo attent van je. Met zo iemand wil écht zaken doen. Bye!
Herken je deze zinnen? Misschien zitten ze wel in jouw arsenaal... Heee, panikeer niet. Ik heb er ook ooit een paar gebruikt. Ik heb echter in sales training én in de praktijk geleerd dat die zinnen nul komma nul meerwaarde hebben, integendeel. Soms overtuigen ze een select publiek, op korte termijn. Maar op lange termijn ben je er niks mee. Ze vergroten je geloofwaardigheid niet, wel integendeel.
Het is beter om je te richten op het bouwen aan relaties, gebaseerd op vertrouwen, eerlijkheid meerwaarde, in plaats van te teren op druk en manipulatie. Dit, en alléén dit leidt tot duurzame relaties en recurrente business. Sales training kan je hier écht bij helpen.
Veel succes!